Ubuntu Kürt değil, Güney Afrikalı

Diyarbakır Sur Belediyesi, bilgisayarlarında Kürtçe dil desteği veren Ubuntu adlı işletim sistemi kullanmaya başladı. Bu nedenle düzenlenen tanıtım toplantısıyla ilgili çıkan haberlerde olay, "İlk Kürtçe işletim sistemi Ubuntu çıktı" şeklinde verildi.

Oysa Ubuntu Güney Afrika'da bir sivil toplum kuruluşu tarafından geliştirilen Linux tabanlı bir işletim sistemi. Buradaki asıl olay, Ubuntu'nun Kürtçe dil desteği olan sürümünün Sur Belde Belediyesi ile Dil Araştırma ve Geliştirme Derneği'nin çabalarıyla belediyede kullanılmaya başlanması. Ubuntu'nun Kürtçe'nin yanısıra onlarca dilde versiyonu bulunuyor.

Zaten tanıtım toplantısına, ABD'li yazılım uzmanı Rainer Heider de katılmış ve Ubuntu'nun ne olduğunu anlatmıştı. Buna rağmen haberlerde, Güney Afrikalı Ubuntu'nun Kürt işletim sistemi olduğuna dair yanılgıdan kaçınılamadı.

Öte yandan Microsoft'un Windows adlı işletim sisteminin Kürtçe sürümünün çıkması için yıllardır Kürt lobisi tarafından yoğun bir baskı uygulanıyor. Ancak Microsoft cephesi ilke olarak Kürtçe desteği verebileceklerini açıklamasına rağmen hâlâ Kürtçe Windows piyasaya çıkmış değil. Bu gelişmeyle Ubuntu Linux, Windows'tan önce Kürtçe dil desteği vererek bir adım öne geçmiş oldu.

Yorumlar